Forum Wymarłe Miasto
Ty który wchodzisz żegnaj się z nadzieją
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zasady Ogólne

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wymarłe Miasto Strona Główna -> SHADOWRUN
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
VladTepes
Bloddy Count



Dołączył: 18 Lip 2006
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:00, 18 Lip 2006    Temat postu: Zasady Ogólne

ZASADY PODSTAWOWE

Korporacje rządzą się swoimi prawami, ulice też. Grasz na własne ryzyko.
- Wida'maker, mag-wojownik

Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych zasad i kluczowych pojęć używanych w grze Shadowrun. Niektóre z nich są uniwersalne dla gier fabularnych, inne stosuje się wyłącznie w tym systemie. Sens zasad stanie się znacznie wyraźniejszy, gdy zaznajomią się z nimi gracze.


WYKONYWANIE RZUTÓW KOŚĆMI
W systemie Shadowrun postacie często znajdują się w sytuacji, kiedy Mistrz Gry prosi gracza o rzut kośćmi dla ustalenia wyniku. Właśnie rzuty kośćmi, nazywane Testami Sukcesu, określają, na ile dobrze (lub źle) postać wykonuje dane zadanie - czy jest to strzał do strażnika, któremu nie spodobała się twarz postaci, czy też przekonanie pracodawcy, iż usługi postaci warte są znacznie więcej, niż wynosiła początkowa oferta. Test Sukcesu określa też, jak postać daje sobie radę z unikaniem obrażeń i innymi nieprzyjemnymi rzeczami.
Aby rozstrzygnąć skutek dowolnego działania postaci, używamy w systemie Shadowrun kilku kości sześciennych. Mistrz Gry nie potrzebuje testu, by ustalić, czy postać zdoła otworzyć drzwi, ale przypuszczalnie poprosi gracza o rzut kośćmi, gdy ten zechce rzucić się na nie "tygryskiem", wyłamać je, wylądować na równych nogach i rozwalić ze swojego AK-98 trzech zabójców stojących za prezesem zarządu korporacji - i to bez rozwlekania szczątków własnych czy zakładnika po całym pomieszczeniu.
Inaczej niż w większości gier, wyniki uzyskane na poszczególnych kościach nie są do siebie dodawane, chyba że zasady wyraźnie to nakazują lub też zapis k6 poprzedzony jest liczbą albo nazwą Umiejętności lub Atrybuty: (Atrybut) k6.
Mistrz gry podaje graczowi poziom trudności, na jakim wykonywany będzie rzut kośćmi. Gracz rzuca wskazaną liczbę kości i uzyskany wynik porównuje z poziomem trudności oddzielnie dla każdej kości. Każda pojedyncza kość, na której wynik jest równy lub wyższy od poziomu trudności, oznacza jeden sukces. Im więcej kości przyniesie sukces, tym lepszy rezultat testu.

NIK, szaman Kota, rzuca cztery kości na poziomie trudności 4. Kości pokazują 2, 3, 4 i 6. Wyniki 4 i 6 są równe lub większe od poziomu trudności, co daje NIKowi 2 sukcesy.

AUTOMATYCZNA PORAŻKA LUB SUKCES
Przy rzucaniu kośćmi w czasie testu ważne są jeszcze dwie reguły: Reguła Jedynki i Reguła Szóstki.

Reguła Jedynki
Jest to reguła niezdarności; ma ona dwie części.
Zawsze, gdy w trakcie testu na kości wypadnie 1, ta kostka automatycznie oznacza porażkę, niezależnie od poziomu trudności. Sam test jednak może zakończyć się powodzeniem, jeżeli gracz uzyska sukcesy na innych kościach.
Jesli na KAŻDEJ z rzuconych dla testu kości wypadnie 1, oznacza to, że postać popełniła fatalny błąd. Skutek może być humorystyczny, żenujący lub zabójczy. Mistrz Gry decyduje, jaki skutek właściwy będzie dla konkretnej sytuacji, graczy i dramatycznych bądź komediowych wymogów chwili.
Konkretne zasady mogą sugerować specyficzny skutek dla Reguły Jedynki.

Reguła Szóstki
Reguła Szóstki umożliwia powodzenie testu na poziomie trudności wyższym niż 6 (ponieważ kości mają tylko po 6 ścian, to chyba dobrze, że ta reguła istnieje). Wykonując test na poziomie trudności wyższym niż 6, gracz może ponowić rzut kośćmi, na których wyrzucił 6, i dodać nowy wynik do liczby 6. Na przykład: powiedzmy, że w rzucie na poziomie trudności wyższym niż 6, jedna z kości dała wynik 6. Gracz rzuca tą kością ponownie, z wynikiem 5. Po zsumowaniu wyników tej kości otrzymujemy 11 (6 + 5). Gracz może ponawiać rzut, jeśli uzyskuje kolejne wyniki 6, a dotychczasowa suma wciąż jest niższa niż poziom trudności. Przykładowo, aby pokonać poziom trudności 14 (naprawdę wysoki), gracz musiałby rzucić 6, ponowić ten rzut z wynikiem 6 i ponowić powtórnie z wynikiem 2 lub więcej (6 + 6 + 2 = 14).
Pamiętajmy, iż nie jest istotne, o ile rzut przewyższa poziom trudności - wystarczy, aby go wyrównał. Jeżeli poziom trudności został osiągnięty lub przekroczony, przestajemy rzucać.

Test Sukcesu
Jak już zaznaczono, gracze i mistrzowie gry będą musieli podczas gry wykonywać od czasu do czasu Test Sukcesu. Liczba używanych kości równa jest poziomowi właściwego Atrybutu lub Umiejętności postaci wykonującej test. Innymi słowy, poziom ten wskazuje, ile sześciennych kości należy użyć do testu. Na przykład dla wykonania testu umiejętności Broń Palna, sprawdzamy poziom umiejętności Broń Palna postaci i rzucamy w teście liczbę kości sześciennych równą temu poziomowi. Dla testu Siły Woli określamy liczbę rzucanych kości według poziomu Siły Woli postaci.
Reguły podają poziomy trudności dla wielu testów. Dla innych właściwy poziom ustala Mistrz Gry. Każda kość, na której rezultat jest równy lub wyższy niz poziom trudności, to jeden sukces. Pojedynczy sukces oznacza, że postać wykonała zadanie, ale im więcej sukcesów, tym lepiej. Na ogół większa liczba sukcesów oznacza, iż postać będzie mogła uzyskać więcej informacji, zada większe obrażenia albo doprowadzi do tego, że jej trollogłupi plan skoku na bank wyda się tak łatwy, że dziecko dałoby radę.
W innych produktach z serii Shadowrun standardowe testy sukcesu podawane są skrótowo, na przykład jako Test Siły Woli (5), co jest krótszym sposobem na powiedzenie: "Wykonaj test Siły Woli na poziomie trudności 5."

PULE KOŚCI
Kiedy robi się gorąco i podstawowe umiejętności i atrybuty postaci nie wystarczają, aby przeżyć jeszcze jeden dzień, postać potrzebuje pomocy. Do akcji wchodzą Pule Kości.
Pula Kości to pewna liczba kości; Gracz może dodać je do tych, których normalnie używa do testu. Cztery możliwe pule pochodzą z różnych źródeł, zwykle atrybutów lub umiejętności. Na przykład Pula Walki oparta jest na różnych Atrybutach, a można jej użyć w niemal każdym teście związanym z walką. Inne pule kości można wykorzystywać do wspomagania innych testów. Pula Magii pomaga w testach związanych z magią, Pula Sterowania w testach związanych z prowadzeniem pojazdów, a Pula Łamania zwiększa szanse w testach związanych z użyciem cyberdeku.
Liczba kości w puli równa jest posiadanemu przez postać poziomowi atrybutu lub Umiejętności, która jest źródłem danej puli. Każda kość z puli może być użyta raz w ciągu akcji. Runda Walki gracza może składać się z wielu akcji.
Pule kości są odnawialne - można powrócić do początkowej liczby kości dostępnej graczowi.

MODYFIKATORY
Reguły systemu Shadowrun często mówią o zastosowaniu ujemnego lub dodatniego modyfikatora. Jeżeli dany przepis nie stwierdza inaczej, modyfikator zawsze odnosi się do poziomu trudności. Tak więc modyfikator -3, zastosowany do poziomu trudności 5, da ostatecznie zmodyfikowany poziom trudności 2 (5 - 3). Jeżeli reguły mówią o +2 kościach czy -1 kości, gracz dodaje lub odejmuje tę liczbę kości od liczby, której używa do testu. Tak więc szaman mający +2 kości dla przywoływania niektórych duchów natury dodaje jeszcze dwie kości do tych, którymi normalnie wykonywałby test przywoływania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wymarłe Miasto Strona Główna -> SHADOWRUN Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin